Selasa, 24 Mei 2011

Istanbul 24 Mei 2011

Hari ketiga dan terakhir:

Ini adalah hari ke-3 dan penerbangan hari ni dalam jam 12:50 tgh. Sejak malam tadi handphone dan notebook dan kehabisan bateri. Jam pulak saya tak bawa. So macam mana nak bangun tidur sebab Bas sampai sekitar jam 8.00-8:30am. Aduh macam mana ni. Akhirnya terfikir juga setting jam pada kamera. Lepas di configure then yes jam pada kamera function. So malam tu saya tidur selang 2 jam bangun dan buka jam pada kamera, takut terlepas bas. Alhamdulillah saya terjaga sekitar jam 6.30am. Nasib baik. Kawan dari New Zealand kat katil sebelahpun kena naik bas pagi ni. Lepas mandi saya bersiap-siap awal dan ambil sedikit gambar kat bumbung atas.

8.00 am

Sebelum jam 8.00 lagi bas dah sampai sedangkan janji antara 8.00-8.30am. So naik bas awal sambil singgah beberapa hotel lagi ambil penumpang lain. Lebih kurang beginilah rupa bas atau mini van tu.

Sampai saja kat airport terus cari makanan sebab tak sempat breakfast.
So singgahlah kat popeye. Macam nama kartun Popeye.

Duduk sambil menunggu kapal terbang untuk ke London.

Airport Turkey: Sabiha Gocken
Airport London: Gatwick Airport
Masa: 4 jam 30 minit

Objektif di Turki untuk melawat Hegea Sophea, Blue Mosque, Istana Topkapi, shopping kat Grand Bazaar dan Spice Market telahpun tercapai. Alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan saya.

Kat kaunter imigresen mereka ketawa tengok nama kita yang panjang.
Sedih nak tinggalkan Istanbul. Bilalah nak sampai lagi!! Lagi satu baju sweather yang saya pakai tertinggal kat airport masa pertukaran gate. Selain tu alas bantal juga tertinggal kat Hostel Topdeck. Anyway saya puas hati dengan pengalaman 3 hari dua malam.

Tips: Kalau nak menerokai Turki dengan lebih detail anda kena spend sekitar 10 hari. Kalau di Istanbul rasanya 2-3 hari dah cukup. Manakala tempat-tempat lain jarak perjalanan antara 6-8 jam ke tempat seperti Bursa, cappadocia, etc. Wang Lyra anda boleh cari money changer kat Grand Bazaar atau sepanjang laluan Tram memang banyak. So buat tukaran daripada US, Euro kepada Lyra.