Khamis, 27 November 2014

Japan Day 2: Takayama

Pagi

Sebelum memulakan perjalanan jauh ke bandar Takayama kami berjalan mengelilingi tasik Kawaguchiko. Pagi ini cuaca cukup cerah tetapi udara sejuk tetap dirasai.
Kita lihat permandangan sekitar Tasik Kawaguchiko ada sebelah pagi.

Pemandangan gunung Fuji dari tingkap hostel. Pemandangan gunung Fuji cukup cantik.

Ini pula berlatar belakangkan tasik Kawaguchiko

TAKAYAMA

Selepas selesai ambil gambar dekat tasik kami mula bergerak ke bandar Takayama. Ikut jam waktu itu baru jam 10AM.

Driving dari kawaguchiko ke Takayama akan melalui bandar Matsumoto dan jalan 158 yg merentas kawasan pergunungan. Pada muanya saya ragu-ragu untuk melalui tempat ini disebabkan tidak menggunakan snow tyre. Akan tetapi disebabkan hari cerah saya driving dengan penuh yakin sambil berdoa agar janganlah snow turun dekat kawasan pergunungan.

Berhenti rehat dekat SA Matsumoto. Cuaca cerah tetapi sejuk.

Perjalanan lancar dan sampai di bandar Taayama dalam tempoh 3 jam. Diebabkan hari masih awal dan waktu check in Hotel di Jepun adaah selepas jam 3 maka saya teruskan perjalanan ke perkampungan Shirakawagoo. Perkampungan ini teretak di kawasan pergunungan di tengah Jepun. Dari Takayama perjalanan ambil masa sekitar 45 minit. Perjalanan ke sini akan melalui banyak terowong yang panjang yang membelah bukit dan gunung.

Shirakawagoo old village merupakan perkampungan dalam lindungan UNESCO.

Petang
Selepas selesai di Shirakawagoo kami terus ke Hotel penginapan di Takayama.
Penginapan: Country Hotel Takayama
Kos 3 bilik:  JPY16,300 (tanpa sarapan)
Bilik Hotel ini agak kecil berbanding Toyoko-Inn.Lokasi Hotel ini di tengah bandar dan berdepan dengan Train Station.

Updated from takayama city hotel