Jumaat, 7 Jun 2013

Turki day 7: Istanbul Day 5

Destinasi: Topkapi Palace
Tiket Masuk: Beli Museum Card TL72. Dapat masuk beberapa museum sekali dan tak payah beratur beli tiket.

Topkapi Palace ataupun Topkapi Sarayi dibina pada zaman pemerintahan Sultan Muhamad Al Fatih pada tahun 1478 dan dijadikan tempat kediaman rasmi sultan-sultan Empayar Uthmaniyah selama hampir 400 tahun. Ianya juga dijadikan sebagai pusat pentadbiran sehinggalah berpindah ke Dolmabahce Palace (1856).

Selain sebagai bekas istana para Sultan, terdapat pelbagai bangunan dan taman yang cantik di dalam Topkapi. Terdapat juga  barang barang milik sultan sultan terdahulu, dan catatan sejarah Sultan Islam sejak pertama kali Konstantinopel di taklukan.

Yang sangat menarik terdapat koleksi khas yang juga menyimpan peninggalan Nabi Muhammad dan para sahabat sahabat. Di sini terdapat Pedang Nabi, Janggut Nabi, Gigi Nabi, pedang sahabat seperti Abu Bakar, Ali, Usman, Umar dan Khalid. Terdapat juga jubah yang pernah digunakan oleh Fatimah. Ada juga dapat melihat tongkat Nabi Musa, tangan Nabi Yahya, dan serban Nabi Yusuf dan Ibrahim.









Perpustakaan yang dibina daripada batu marmar.











Museum Arkeologi (bersebelahan pintu masuk Topkapi)








Aqueduct-Aqueduct ini digunakan untuk mengangkut air dari luar Constantinople. Fungsinya sama seperti paip air sekarang. 





Grand Bazaar









Permandangan malam di Jambatan





Persembahan Budaya di Sultan Ahmed Square


Blue Mosque waktu malam



Gambar yang dirakan sebelum solat Isya' di Sultan Ahmad Cami





Tiada ulasan:

Catat Ulasan