Darurat 1948 hingga 1960 adalah zaman kesusahan penduduk Tanah Melayu
1.0 Pengenalan
Darurat di Tanah
Melayu diisytiharkan secara rasmi oleh Sir Edward Gent, Pesuruhjaya Tinggi
British di Tanah Melayu pada 16 Jun 1948 dan tamat pada 31 julai 1960. Darurat diisytiharkan
setelah berlaku beberapa siri pembunuhan yang melibatkan pengurus ladang
berbangsa eropah.
Penulis bersetuju bahawa zaman darurat 1948 hingga 1960 memang merupakan
zaman susah bagi penduduk di Tanah Melayu khususnya bagi mereka yang tinggal di
kawasan pinggir bandar dan luar bandar. Walau bagaimanapun kehidupan di kawasan
bandar berjalan dalam keadaan biasa.
2.0 Darurat adalah Zaman Kesusahan
Tempoh ini
merupakan zaman susah kerana jika diperhatikan kepada keputusan mesyuarat PKM
di hutan Banat, Pahang pada Jun 1948; serangan ditumpukan kepada estet-estet,
lombong bijih timah, pondok polis dan kampung-kampung terpencil yang akhirnya
memaksa penduduk kampung berpindah ke kawasan bandar. Ini bertujuan untuk
mewujudkan kawasan yang dibebaskan oleh komunis.[1] Jangka
masa 1948 hingga 1953, komunis memberi tumpuan untuk menguasai kawasan luar dan
pinggir bandar. Walau bagaimanapun keberkesanan Rancangan Briggs telah dapat
mematahkan perancangan Komunis, justeru selepas 1953 banyak usaha pembaikan
dapat dijalankan di Tanah Melayu misalnya pengisytiharan kawasan Putih di Melaka
pada 3 September 1953,[2]
pilihanraya 1955 dan seterusnya kemerdekaan pada tahun 1957.
2.1 Penempatan Penduduk dan Hukuman Kolektif
Pelaksanaan
Rancangan Briggs, iaitu pemindahan penduduk pinggir hutan ke kampung-kampung
baru yang disediakan oleh kerajaan. Pemindahan ini melibatkan penduduk seramai
setengah juta orang yang majoritinya adalah kaum Cina[3].
Walaupun kesan Rancangan Briggs ini memberikan impak yang besar ke atas
pengganas PKM iaitu memutuskan mereka daripada Min Yuen tetapi dari sudut
ekonomi dan sosial ia merupakan pengorbanan besar yang terpaksa dibayar oleh
penduduk. Misalnya kaum Cina di Kampung
Poh Lee San, Johor, Kampung Kachau di Kajang, Selangor dan Kampung Hulu
Temiang, Sikamat, Negeri Sembilan yang telah di arahkan berpindah dan perkampungan
mereka di musnahkan oleh pihak berkuasa.[4]
Pemusnahan kampung ini dilakukan sebab terdapat bukti menunjukkan perkampungan
ini digunakan sebagai markas operasi bagi pihak komunis. Tindakan ini
menyebabkan kesengsaraan kepada penduduk yang kehilangan tempat tinggal, harta
benda dan terpaksa memulakan kehidupan baru dan mengubah corak kehidupan.[5] Bagi
orang Melayu yang dipindahkan, misalnya penduduk Jenderam ke Hulu Yam mereka
berdepan dengan kesukaran iaitu kawasan Hulu Yam tidak ada sawah seperti di Jenderam.
Justeru memaksa penduduk menukar bidang pekerjaan kepada menorah getah. Keadaan
ini menyebabkan mereka sentiasa berlapar, ditambah dengan hasil pendapatan
daripada menorah getah tidak cukup untuk menampung keluarga. Situasi ini
disebabkan pemilihan kawasan penempatan semula bukan dibuat atas sebab-sebab
kepentingan ekonomi tetapi hanya untuk tujuan keselamatan.
Selain tekanan dan paksaan daripada
komunis untuk membantu mereka penduduk juga berdepan dengan tekanan daripada
pihak berkuasa. Penduduk tersepit di tengah-tengah dan menjadi mangsa peperangan.
2.2 Ancaman Penahanan, Soal Siasat dan Sekatan
Ancaman dan
sekatan yang berlaku menyebabkan rakyat hidup dalam ketakutan misalnya penghuni
kampung khususnya kaum Cina yang enggan membantu perjuangan komunis diugut
dengan ancaman bunuh oleh pihak komunis.[6]
Ancaman juga datang pihak pemerintah. Di pihak kerajaan sesi soal siasat dan
penahanan dilakukan ke atas mereka yang disyaki membantu komunis.[7]
Banyak sekatan turut dilakukan oleh Home Guards bagi membendung komunis
misalnya petani yang membawa air yang manis akan dibuang separuh untuk mengelak
ia dibekalkan kepada komunis.
Sekatan dalam ekonomi misalnya perniagaan dikuat kuasakan khususnya di kampung
baru. Hampir semua barangan asas di hadkan stok simpanan. Aktiviti jualan hanya
boleh dilakukan kepada mereka yang memiliki kad pengenalan yang sah. Bagi
penulis kehidupan di kampung baru yang di kawal dan dipagar dengan kawat
berduri seolah-olah hidup dalam penjara.
2.3 Terputusnya Bekalan Makanan dan Komunikasi
Masyarakat
Perintah
berkurung menyebabkan masyarakat di Tanah Melayu mengalami kekurangan bekalan
makanan. Malah catuan makanan yang dilaksanakan telah membawa kebuluran kepada
penduduk, misalnya penduduk di Cherating, dan Pantai Berserah, Pahang yang
hanya dibekalkan dengan 3 kati beras (lelaki) seminggu tidak cukup bagi mereka
yang bekerja sebagai nelayan.[8] Begitu
juga dengan pelajar yang bersekolah dalam keadaan muka pucat disebabkan
kelaparan. Di Pulai Bahru, Kelantan selain tanah tidak subur untuk pertanian
kekerapan berlaku banjir menambah sukar keadaan yang sedia susah.
Selain
menghadapi kebuluran penduduk Tanah Melayu terputus hubungan komunikasi antara
masyarakat setempat dengan tempat yang lain. Misalnya perintah berkurung selama
24 jam manakala kedai ditutup selama 44 hari di kawasan Pusing, Perak. Di
Labis, Johor mereka diarah kan
berkurung selama 72 jam. Perintah berkurung ini menimbulkan kesusahan bagi
penduduk untuk bercucuk tanam, memberi makanan kepada haiwan ternakan dan
menyukarkan pergerakan penduduk. Malah tempoh masa dibenarkan keluar dari kampung
menimbul kesukaran bagi penoreh getah yang mengejar masa untuk menoreh. Bagi
masyarakat Melayu mereka sukar melakukan kegiatan mengaji dan bersembahyang di
surau akibat perintah berkurung. Begitu
juga dengan masyarakat Cina yang ingin menjalankan pesta Cheng Meng.[9]
Arahan
berkurung turut menyebabkan sekolah, bas, dan keretapi memberhentikan
perkhidmatan untuk satu tempoh masa. Kerajaan berharap melalui tekanan ini akan
memaksa penduduk bekerja sama dengan menyalurkan maklumat tentang pergerakan
pengganas komunis.[10] Selain memberi tekanan kepada
bekalan makanan anggota komunis, masyarakat mengalami tekanan untuk meneruskan
kehidupan yang pergerakannya dibatasi dan di kawal.
2.4 Gerakan Kelaparan dan Catuan makanan
Rancangan ini melibatkan penyelarasan dan kerjasama di
antara pegawai-pegawai perkhidmatan awam, polis dan tentera. Beberapa langkah
diambil iaitu pengisytiharan kawasan kawalan makanan, mengurangkan bilangan
kedai, mengeluarkan lesen kedai dalam kawasan kawalan dan meminta mereka
menyimpan rekod jual beli, dan pengisytiharan kawasan bukan petempatan sebagai
kawasan larangan bekalan makanan.
Pihak British menyedari selepas ramai kaum Cina ditempatkan
semula maka kawasan estet dan kampung akan menjadi kawasan untuk memperoleh
bekalan makanan oleh pihak komunis.[11]
Keadaan ini banyak menganggu kegiatan perniagaan khususnya restoran makanan.[12]
Dalam gerakan kalaparan catuan dikenakan ke atas semua
keperluan asas seperti bahan makanan, ubat-ubatan, pakaian dan senjata agar tidak
jatuh ke tangan komunis. Penduduk-penduduk hanya dibenarkan membeli makanan
dalam jumlah yang ditetapkan sahaja. Penduduk juga diwajib memiliki kad pengenalan melalui Sistem Pendaftaran Kebangsaan. Penduduk Tanah Melayu yang berusia 12 tahun
ke atas diwajibkan mendaftarkan diri dan memiliki kad pengenalan.[13] Ini bertujuan bagi mengawal pergerakan penduduk dan agihan makanan di
Kampung Baru.
3.0 Perkembangan Penting pada zaman Darurat di
kawasan Bandar
Menjelang tahun
1953 tekanan komunis agak reda. British telah mewujudkan kawasan Putih dan
Hitam untuk memudahkan operasi ke atas pengganas komunis. Kawasan Putih yang
pertama diisytiharkan di Melaka pada 3
september 1953.[14] Perang
menentang komunis yang memihak kepada kerajaan terbukti berkesan apabila
menjelang tahun 1955, PKM bersedia untuk berunding dalam rundingan Baling.
Menjelang September tahun 1955 kerajaan telah menabur sekitar 40 juta naskhah surat tawaran pengampunan.
Walaupun zaman darurat sangat dikenali sebagai zaman kesukaran tetapi tidak
ramai yang tahu ia hanya melibatkan sebahagian kawasan terutama sekali kawasan
pinggir bandar dan luar bandar. Kadang-kadang
kesukaran zaman darurat digambarkan seolah-olah Negara menghadapi ancaman di
semua tempat. Walau bagaimanapun kehidupan di kawasan bandar-bandar
utama tetap diteruskan seperti biasa.
3.1 Pilihanraya
Pilihanraya telah diadakan pada tahun 1951 dan
1952 untuk Majlis Perbandaran seluruh Tanah Melayu. Manakala pilihanraya
Persekutuan yang pertama diadakan pada tahun 1955. Keadaan darurat yang semakin
berkurangan menjelang 1953 mendorong parti Perikatan untuk mengesa kerajaan
British mempercepatkan pilihanraya Persekutuan[15] yang pertama. Pengasingan penduduk di
kampung-kampung baru ini telah membolehkan pengenalan kepada sistem demokrasi
berasaskan pengundian di majlis perbandaran, daerah dan kampung dimulakan pada
tahun 1952[16] dan seterusnya pilihanraya
persekutuan tahun 1955. Parti Perikatan yang berjaya memperoleh undi majori
telah mewakili Tanah Melayu untuk membuat rundingan kemerdekaan pada tahun
1956. Pada tahun 1957 kemerdekaan telah diisytiharkan dengan
rasminya.
3.2 Aktiviti Sukan dan Kebudayaan
Kegiatan sukan
berjalan seperti biasa misalnya pertandingan rugby. Pertandingan rugby hanya
dihentikan pada tahun 1948 tetapi diteruskan semula selepas tahun 1950 walaupun
dana yang diperuntukkan sangat terhad.[17]
Dalam sukan badminton Negara mencapai kejayaan yang besar apabila berjaya
menjadi juara dunia pertandingan badminton pada tahun 1949. Malah ramai yang
mula bermain badminton di bawah sinaran lampu neon pada waktu malam. Setiap
kali perlawanan badminton, ramai orang akan berkumpul di sisi radio untuk
mendengar keputusan perlawanan. Malah kejayaan pasukan Tanah Melayu dalam sukan
antarabangsa menunjukkan penduduk tidak memberi perhatian yang berat kepada
perjuangan komunis.
Perlawanan bola sepak turut menarik minat
ramai. Malahan perlawanan Liga bolasepak tetap diteruskan. Laporan oleh Utusan
Melayu menunjukkan minat yang begitu mendalam terhadap sukan bolasepak.[18] Perlawanan bolasepak turut memperlihatkan
penglibatan masyarakat Cina yang begitu mendalam dalam sukan bolasepak.[19] Malah ada di antara atlit Tanah
Melayu bermain mewakili pasukan Tsing Tao dan South China di Negara China.[20] Selain sukan badminton dan rugby, sukan
lain juga mendapat tempat misalnya hoki,[21] kriket[22] dan acara angkat berat.[23] Tiada sabotaj dilakukan oleh pihak
komunis sepanjang pertandingan sukan diadakan. Mengulas suasana yang begitu
berbeza di kawasan Bandar Prof. Dr. Khoo Kay Kim menyatakan,[24] "Saya sendiri tidak berasa takut untuk
menunggang basikal dari rumah ke bandar untuk bermain bola sepak."
Selain
aktiviti sukan, kegiatan hiburan turut
berkembang pada zaman darurat. Penduduk Tanah Melayu didedahkan dengan tarian
opera Cina, pertunjukan bangsawan, cabaret, joget dan ronggeng.[25] Banyak penerbitan filem dilakukan
sepanjang tahun 1948 hingga tahun 1960 misalnya industri perfileman Melayu
telah berjaya menerbitkan sebanyak sebanyak 171 buah filem.[26] Antara filem-filem yang menarik
pada masa ini ialah “Anak ku Sazali” dan “Bujang Lapok”. Jarang sekali filem
Melayu yang memfokuskan kepada isu darurat selain daripada Sarjan Hassan.
Keadaan ini menunjukkan bahawa zaman darurat hanya dirasai oleh kawasan pinggir
dan luar Bandar, namun di kawasan Bandar kehidupan berjalan seperti biasa.
3.3 Pendidikan
Kepentingan
pendidikan pada zaman darurat diteruskan
misalnya pembentukan Jawatankuasa L.J. Barnes pada tahun 1950 dan pembentangan Laporan
Razak pada tahun 1956 tentang hala tuju sistem pendidikan kebangsaan selepas
merdeka. Kepentingan pendidikan kepada masyarakat diteruskan walaupun di
sesetengah tempat di kawasan luar Bandar terdapat sedikit gangguan. Secara
keseluruhannya pendidikan berjalan dengan lancer.[27] Malah
di kalangan orang Asli latihan diberikan kepada mereka untuk untuk memberikan
rawatan asas yang melibatkan penggunaan first
Aid kit, panadol, vitamin dan ubat anti malaria.[28] Perkhidmatan
doktor udara dengan bantuan kakitangan orang asli terlatih dalam perubatan
moden sangat penting bagi memenangi hati dan minda di kalangan orang asli yang
tinggal di dalam hutan.
3.4 Isu Utama Akhbar
Sepanjang tahun
1952 hingga 1957 isu utama yang banyak diketengahkan oleh akhbar-akhbar utama
berfokus kepada isu parti politik dan polemic di antara tokoh utama UMNO dan
Parti Nagara, pilihanraya dan kemerdekaan. Ini jelas membuktikan bahawa isu
darurat merupakan isu sampingan yang diketengahkan oleh berita akhbar.
3.5 Perniagaan
Kawasan pusat bandar langsung tidak terjejas
dengan pengisytiharan darurat. Malah aktiviti perniagaan berjalan dengan rancak
tanpa gangguan. Ini dapat dilihat dengan banyaknya aktiviti penjaja ditepi
jalan di kawasan Bandar.[29] Keadaan trafik pada tahun 1950-an juga
tidak terlalu sesak pada seperti pada
hari ini.
Kesimpulan
Walaupun zaman
darurat merupakan zaman kesusahan hidup bagi sebahagian penduduk di Tanah
Melayu tetapi ia hanya berlaku di kawasan-kawasan pinggir dan luar bandar.
Malah aktiviti komunis lebih bertumpu di kawasan pantai barat Tanah Melayu.
Selain itu tempoh 1948 hingga 1960 juga bukanlah gambaran sebenar keadaan
darurat kerana menjelang tahun 1953 suasana perang lebih memihak kepada
Persekutuan Tanah Melayu dan PKM mulai mengundurkan diri ke sempadan Thailand.
Akibat daripada terlalu banyak tulisan tentang aktiviti darurat menyebabkan
gambaran sebenar kehidupan di Bandar seolah-olah juga mengalami kesukaran
sedangkan realitinya adalah berbeza mengikut tempat dan masa.
BIBLIOGRAFI
BAK 143/42.
CAK 13/53.
CAK 13/54.
Ho
Hui Ling. Darurat 1948-1960: Keadaan
Sosial di Tanah Melayu. Kuala Lumpur:
Penerbit Universiti Malaya, 2004.
James
P. Ongkili. “Darurat dan British, 1948-1960: Suatu Penilaian,” Dalam Darurat
1948-1960, ed. Khoo Kay Kim dan Adnan
Hj Nawang, 1-16. Kuala Lumpur:
Muzium Angkatan Tentera, 1984
Joseph Fernando. The Making of Malayan
Constitution, MBRAS Monograph No.31,
2002.
Kernial Singh Sadhu. Emergency
Resettlement in Malaya. dalam The Journal of Tropical Geography, V.18,
1964. 157-183.
Khoo Kay Kim dan Ranjit
Singh Malhi, “Dancing and Gambling Amid the Emergency”,
Sunday Star, 13
Mac 1994.
Kumar Ramakrishna. Emergency Propaganda: The Winning of Malayan Hearts and minds 1948-1958.
Surrey: Curzon Press, 2002.
Lord Cranbrook,
“Flying Doctor in Malaysia
who Later, with the WHO”, The
Independence, 2 Oktober 2006.
Mohd Reduan Hj Asli. Pemberontakan Bersenjata Komunis Di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa
dan Pustaka, 1993.
Richard
Clutterbuck. Riot and Revolution in Singapore and Malaya
1945-1960, (London: Faber and Faber, 1973).
The Straits Times, , The Alliance Blueprint
Manifesto: Pardon for Terrorists, 16 Mei 1955.
Utusan Melayu, 8 Mac 1955.
hlm. 8
Zainal
Abidin bin Abdul Wahid et.al., Malaysia, Warisan dan Perkembangan. Kuala
Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992.
Lampiran A
Senarai Filem
yang diterbitkan antara tahun 1948-1960 di Tanah Melayu
Tahun
|
Bil. Filem
|
Contoh Filem
|
1948
|
2
|
Pisau Beracun
|
1949
|
3
|
Nor Asmara
|
1950
|
9
|
Racun Dunia
|
1951
|
12
|
Rayuan Sukma
|
1952
|
20
|
Aladin
|
1953
|
19
|
Air Mata
|
1954
|
16
|
Terang Bulan
di Malaya
|
1955
|
17
|
Abu Hassan
Pencuri
|
1956
|
10
|
Anak ku Sazali
|
1957
|
14
|
Bujang Lapok
|
1958
|
19
|
Sarjan Hassan
|
1959
|
17
|
Nujum Pak
Belalang
|
1960
|
13
|
Antara Dua
Darjat
|
Sumber: Disusun
semula daripada http://www.filemkita.com/
[1]
James P. Ongkili, “Darurat dan British, 1948-1960: Suatu Penilaian”, dalam. Darurat 1948-1960, ed. Khoo Kay Kim dan
Adnan Hj Nawang, (Kuala Lumpur: Muzium
Angkatan Tentera, 1984), .
[2] Mohd
Reduan Hj Asli, Pemberontakan Bersenjata
Komunis Di Malaysia, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1993), .
[3]
Populasi penduduk kampung baru, iaitu 86% bangsa Cina, 9% Melayu, 4% India dan
1% bangsa lain. Sila lihat Mohd Reduan Hj Asli, Pemberontakan Bersenjata Komunis Di Malaysia, (Kuala Lumpur: Dewan
Bahasa dan Pustaka, 1993), .
[4] Ho
Hui Ling, Darurat 1948-1960: Keadaan
Sosial di Tanah Melayu, (Kuala
Lumpur: Penerbit Universiti Malaya, 2004), .
[5]
Untuk huraian lengkap tentang penempatan semula ke atas sosio geografi, sila lihat kajian lapangan
Kernial Singh Sadhu, “Emergency Resettlement in Malaya,”
dalam The Journal of Tropical Geography,
V.18, 1964..
[6] The Straits Times 16 Mei 1955, The Alliance Blueprint
Manifesto: Pardon for Terrorists, 1.
[7]
Sepanjang tahun 1948-1957, seramai 33,992 orang telah ditahan, manakala 14,907
telah diusir keluar. Lihat Clutterbuck, Richard., Riot and Revolution in Singapore and Malaya
1945-1960, (London: Faber and Faber, 1973), .
[8] The Straits Times, 16 Mei 1955,
The Alliance
Blueprint Manifesto,
[9]
BAK:143/42, Executive
Secretary State
War ExecutiveCommittee, Kedah, Alor Star 6 Jan 1953.
[10] The Straits Times, 16 Mei 1955,
The Alliance
Blueprint Manifesto: Pardon for Terrorists, 98.
[11]
BAK:143/42.
[12]
BAK:143/42. sila rujuk Ref. (11) in CAK 13/53, No.24 in CAK 13/54.
[13]
Zainal Abidin bin Abdul Wahid et.al., Malaysia, Warisan dan Perkembangan, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992), .
[14]
Kumar Ramakrishna, Emergency Propaganda:
The Winning of Malayan Hearts and minds 1948-1958, (Surrey:
Curzon Press, 2002), .
[15]
Joseph Fernando, The Making of Malayan Constitution, MBRAS Monograph No.31, 2002, .
[16]
James P. Ongkili, “Darurat dan British, 1948-1960: Suatu Penilaian, .
[17]
History of Rugby in Malaysia.
Sila lihat http://www.mru.org.my/ver3/index.php?option=com_ content& view= article&id=19&Itemid=27
(diakses pada 5 Februari 2010)
[18] Utusan Melayu, 8 Mac 1955. hlm.
[19]
“The Alliance
Blueprint Manifesto: Pardon for Terrorists,”
The Straits Times, 16 Mei 1955,1. hlm.
[20]
Khoo Kay Kim dan Ranjit Singh Malhi, “Dancing and Gambling Amid the Emergency”,
Sunday Star, 13 Mac 1994, .
[21]
Pasukan hoki melayakkan diri untuk kali yang pertama di Sukan Olimpik di
Melbourne .
[22] The Straits Times, 16 Mei 1955, .
[23]
Pasukan angkat berat memenangi dua pingat emas, satu perak dan satu gangsa
dalam sukan Empayar British di Auckland pada tahun 1956.
[24]
Khoo Kay Kim dan Ranjit Singh Malhi, “Dancing and Gambling Amid the Emergency”.
[25] Ibid.
[26]
Sila lihat rekod oleh http://www.filemkita.com/
[27]
Yaakub Isa, Persekolahan Zaman Darurat. http://sejarah-pendidikan.blogspot.com/2008/03/
tinggal-kenangan-vii.html (diakses
pada 2 Februari 2010)
[28]
Lord Cranbrook, “The Flying Doctor”. Artikel ini turut diterbitkan oleh The
Independence, 2 Oktober 1996. http://www.coac.org.my/codenavia/portals/coacv2/code/
main/main_art.php?parentID= 11374493258660&rtID=11598372776029 (diakses
pada 4 Februari 2010).
[29]
Khoo Kay Kim dan Ranjit Singh Malhi, “Dancing and Gambling Amid the Emergency”.